zondag 31 oktober 2010

copyright issues

Wat ik mij afvraag, is of je op basis van andermans patroon iets mag maken om te verkopen? Stel je maakt een kledingstuk uit bijvoorbeeld de Knippie of de Ottobre. Je verkoopt het patroon zelf niet (dat mag uiteraard niet). Nu zag ik op de blog van webwinkel TillyTilly (leuke spulletjes!) dat zij ook jurkjes verkoopt die gebaseerd zijn op een model van FarbenMix.

Ik heb wel vaker in zelfmaakmode bladen zitten bladeren om een antwoord hierop te krijgen, maar echt eenduidig vond ik het niet. Op zich kun je je afvragen of je wel een copyright kan hebben op het patroon van bijvoorbeeld een shirt, jurkje of broek. Het zijn de details die het kledingstuk anders maken, maar de basis is toch altijd wel hetzelfde. En wat als je het alleen als basis gebruikt en zelf aanpassingen eraan maakt (zoals ik eigenlijk altijd wel doe)?


EDIT: wat ik op de FarbenMix website vond:
"Alle afgebeelde kledingsstukken en alle ideeën mogen nagemaakt en gebruikt worden voor eigen gebruik. Als deze voor de verkoop gemaakt worden moet om toestemming worden gevraagd. "

1 opmerking:

  1. Hoi hoi,
    Volgens mij is het bij FM ook zo dat als je minder dan 10 van dezelfde van een patroon verkoopt het ook mag en anders moet je met ze mailen. Zoiets staat er vaak onderaan de patronen.
    Volgens mij zijn ze daar niet heel moeilijk in.
    Groetjes Marjon

    BeantwoordenVerwijderen